zaterdag 15 november 2014

Fantastisch Nooit eerder zoveel Walvissen in Noorwegen - Onderzoek - Gebarentaal

Het volgen van een gebarentolk tijdens een journaal is voor mij momenteel nog alsof ik kijk naar een vingergoochelaar. Normaal zou ik er niet veel aandacht aan schenken, maar gezien de huidige omstandigheden vind ik het wel belangrijk om vaardig te worden in de Nederlandse Gebaren Taal, en dan is het jeugdjournaal met de gebarentolk een minder grote barrière dan de gebarentolk van het volwassen NOS Journaal.

Ik heb een youtube-kanaal geopend met de intentie om daarop video's te plaatsen met gebarentaal. Er is op youtube al van alles te vinden en daar wil ik ook gebruik van maken. Momenteel vind ik het vooral interessant om mijn gebarenwoordenschat uit te breiden en de eerste stappen te zetten in het maken van zinnen.



WALVIS
Als start pak ik een stukje over grote hoeveelheden walvissen nabij de Noorse kust. Hierboven zie je het gebaar voor walvis. Het gebaar is niet terug te vinden in het gebarenwoordenboek van van Dale, maar figureert wel op de dierentuin dvd uit de Lotte en Max-serie (1). Ook is het terug te vinden op Leren Gebaren website (2).

Het specifieke fragment waarin walvis wordt gebaard kun je ook zien op de onderstaande video. Het gehele journaal kun je vinden bij uitzending gemist (3)


NOOIT EERDER GEZIEN
Als je het bovenstaande fragment bekijkt zie je ook dat de tolk (wier naam ik momenteel nog niet ken) ook 'nooit eerder' gebaard. Bij 2 en 3 seconden zie je dat ze haar handen over elkaar schuift en dan vervolgens met een vlakke hand wat over haar schouders beweegt.

Het gebaar voor nooit kun je hieronder zien.

Nooit in NGT
Eerder ziet er als volgt uit:


ONDERZOEKEN
Er wordt verder ook gesproken over onderzoekers uit Noorwegen. Het gebaar voor onderzoek betreft de vingers zoals te zien in het onderstaande snapshot (rond 6 seconde in de video)

gebarentaal - onderzoeken/onderzoekers
Deze handpositie wordt vervolgens recht naar beneden bewogen. Het gebaar voor onderzoeken heb ik niet terug kunnen vinden bij leren gebaren, noch bij mobile signs (4). Gelukkig wel bij het gebarencentrum en in het woordenboek.

FANTASTISCH
Als afsluiter van deze eerste gevulde bijdrage wil ik het woord 'fantastisch' noemen zoals dat hier gebruikt werd.

Fantastisch

NOTEN
(1) http://www.gebarenwebwinkel.nl/a-37453093/producten/dvd-dierentuin/
(2) https://www.lerengebaren.nl/gebaarfilm/Walvis/
(3) http://www.uitzendinggemist.net/aflevering/294628/Nos_Jeugdjournaal_Met_Gebarentolk_ochtenduitzending.html
(4) http://www.mobilesigns.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten